Reisverhalen

C:\Users\Asus\Pictures\8e zeereis klein\P1000020.JPGBij het oversteken van de Maasmond moet ik even pas op de plaats maken voor dit gigantische containerschip.

Deel 1:  Van Durgerdam naar Cornwall.
In de Geuzen van het afgelopen jaar hebben jullie kunnen lezen dat ik verleden jaar door de Ierse Zee naar de Hebriden ben gevaren. Mijn plan was om dat dit jaar weer te doen, maar nu wilde ik vooral de kleine eilanden bezoeken en doen wat mij vorig jaar vanwege de kapotte stuurautomaat niet was gelukt: doorvaren naar de Orkneys, de eilanden boven Schotland, en dan door het Caledonisch Kanaal en de Ierse Zee weer terugvaren. Verleden jaar ben ik grotendeels via de Britse westkust naar het noorden gevaren, nu wilde ik dat langs de Ierse oostkust doen.

Nehalennia okt1Milford Haven, waar ik bijna vier dagen verwaaid heb gelegen.

Deel 10: De nachtelijke oversteek van het Bristol Channel en de terugreis door Het Kanaal en de Noordzee.
In mijn vorige verslag heb ik geschreven dat ik op de vierde dag van mijn verblijf in Milford Haven ’s avonds de lijnen heb losgegooid om het Bristol Channel over te steken. Ik zou bijna 24 uur moeten varen en dus een nacht moeten doorhalen, en dan wil je niet overvallen worden door slecht weer.

480 pixels Nehalennia Hebriden deel 3 01Dale Harbour.

Deel 3: Langs de west- en noordkust van Wales.

In de vorige Geus heb ik verteld dat ik na een mooie tocht door het Bristol Channel voor anker lag in Dale Harbour, een beschutte baai in het zuidwesten van Wales, wachtend tot de stevige en koude noordenwind wat zou luwen en ik langs de westkust van Wales een stuk naar het noorden kon varen. 

deel4 1Na de ronding van de imposante kaap ten noordoosten van Conwy vaar ik weer op de Ierse Zee.

Deel 4: Naar Liverpool en het eiland Man.

Op weg naar Liverpool laat ik de Conwy Mountains, waarover ik een schitterende wandeling had gemaakt, achter mij.
In de vorige Geus heb ik verteld dat ik na een vrij rustige en voorspoedige tocht door het Kanaal, het Bristol Channel en de Ierse Zee

Bijzonder tochtje Prachtig helder water op de Spiegelplas 480

Prachtig helder water op de Spiegelplas 

Vanzelfsprekend is de Vecht een prachtig doel voor een vaartochtje, vooral als je maar één of twee dagen de tijd hebt.

Varend over deze oude rivier zijn de Loosdrechtse Plassen een logisch doel, maar een nadeel is wel dat het er vaak erg druk kan zijn, zeker bij mooi weer. Een heel mooi alternatief is de Spiegelplas, voorheen de Spiegelpolder.

aangemeerd in oostendeAangemeerd in Oostende

Deel 1: Van Durgerdam naar Cornwall

In de Geuzen van afgelopen voorjaar en winter heb ik verteld wat ik beleefd heb tijdens mijn ‘rondje Groot-Brittannië’. Ik vond het in Schotland zo mooi dat ik er dit jaar graag weer naartoe wilde. Verleden jaar was ik er langs de Noordzeekust naartoe gevaren, nu wilde ik dat via het Bristol Channel, Wales en het eiland Man doen.

Duitse wadden Terugkeer na het oesterplukkenTerugkeer na het oesterplukken

We hebben een prachtige zomer achter de rug. Zó lang mooi en stabiel weer bood natuurlijk mogelijkheden voor de watersporter.

Zo wilden wij al langer alle Duitse waddeneilanden eens aandoen: verder dan Just waren we nooit gekomen. We hebben een klein motorbootje, een Doerak 780, en die is bepaald niet gebouwd voor het varen op groot water.

image001De oversteek van de Ierse Zee zit er bijna op, maar voor de kust van Wales nemen windkracht en golfhoogte flink toe.

Deel 7: Kilmore Quay (Ierland) - Durgerdam

In de mei-Geus heb ik verteld dat ik na een vrij snelle reis langs de Ierse oostkust verwaaid lag in Kilmore Quay, bij de zuidoostpunt van Ierland. Van daaruit wilde ik de Ierse Zee oversteken naar Milford Haven, in Wales.

nehalennia1 480Loch Linhe, de laatste schutting in het Caledonisch Kanaal is net achter de rug en het klaart steeds meer op. 

Deel 5:  Caledonisch Kanaal – Campbeltown

In mijn vorige verslag heb ik verteld dat ik lag aangemeerd aan een drijvende steiger in Banavie, aan het eind van het Caledonisch Kanaal. Tussen de grote trapsluis en de steiger lag een spoorbrug waarover een toeristisch passagierstreintje reed.

Nehalennia 6 4 001top

Morgenstond in Granton.

Deel 4: Edinburgh – Caledonisch Kanaal
In mijn vorige verslag heb ik verteld dat ik lag aangemeerd in Granton, een voorstad van Edinburgh. Nadat ik bijna anderhalve week had genoten van het stadsleven, was het tijd om de lijnen weer los te gooien om weer een stukje noordwaarts te varen, richting Dundee.

Deel3 Nehalennia01Het Humberdock, de oude handelshaven van Hull.

Deel 3: Hull – Edinburgh

In de januari-Geus heb ik verteld dat de navigatie aan de Engelse oostkust een nauwkeurige planning vergde. Ik moest ervoor zorgen zoveel mogelijk de stroom in de rug te hebben en pas bij de volgende haven te arriveren wanneer daar voldoende water stond en het nog niet donker was.

Jaap van der Harst deel1 beeld1

Deel 1: Durgerdam – Londen

Na vijf lange reizen naar Duitsland, Scandinavië, Finland, Polen en de Baltische staten, wilde ik nu eens de steven naar het westen wenden. Zes jaar geleden had ik een oversteek gemaakt naar Dover en jaren geleden was ik als bemanningslid op een Noorse Volksboot drie maal langs de Engelse zuidkust naar het eiland Wight gevaren, maar de rest van Groot-Brittannië kende ik niet.

Over ons

WSV 'De Watergeuzen' is opgericht in het jaar 1928. De vereniging beheert drie havens. De haven aan de Diemerzeedijk met het clubhuis en de winterstalling vormt het middelpunt van de vereniging. De twee andere havens zijn in Vinkeveen en in Durgerdam.

Laatste Nieuws

14 september 2019
© 2017 WSV De Watergeuzen. Alle rechten voorbehouden. Diemerzeedijk 34 | 1095 KK | Amsterdam

Search