Nieuws van het bestuur

Ik hoop dat veel Geuzen net zo genoten hebben van deze mooie zomer met ideaal vaarweer. Anneloes en ik zijn de Amsterdamse hitte ontvlucht en hebben al zeilend de verkoeling van het IJsselmeer opgezocht. Nog een maandje en dan zullen de meesten van ons de boot weer winterklaar maken. Dan kijken we naar het ‘to-do-lijstje‘, waarop tijdens het varen allerlei winterklusjes verschenen zijn. En ieder jaar is het lijstje te lang en stellen we weer dingen uit tot volgend jaar.

Dat er ook leden zijn die echt aanpakken zie ik altijd weer als ik in de loods kom. Zomer of winter, er zijn altijd mensen die aan een klus begonnen zijn waarvan het einde nog niet in zicht is. Ook onze penning-meester en onze havencommissaris aan de Diemerzeedijk horen tot de noeste werkers. René ontfermt zich over de Trotter Pandora en Job houdt zich vooral bezig met onze nieuwe elektrische sloep. Beide projecten vorderen gestaag. Nog voor het hellingen van deze winter zal de sloep klaar zijn. Hulde aan de noeste werkers. De Leisure is zeilklaar en eenieder die ermee wil varen kan bij Job de boot huren.

De aanhoudende droogte heeft inmiddels ook gevolgen voorde watersport in onze omgeving. Zo is de doorgang door Smal Weesp geblokkeerd en is het waterpeil in het Markermeer extreem laag. Zo laag dat ik de sloot in Durgerdam bijna niet meer uit kom. Baggeren wordt echt noodzakelijk. We wachten op actie vanuit het Amsterdamse.

In de afgelopen ALV is gediscussieerd over het wel of niet verzekeren van de loods. De leden stemden toen voor het behoud van een verzekering en vroegen het bestuur om naar een goedkopere verzekering te zoeken. Onze penningmeester, René, heeft resultaat geboekt met een nieuwe verzekering die € 1100 goedkoper is.
Dat we met die nieuwe verzekering er nog niet zijn bleek uit info van het Watersportverbond. Die schreef: “In de afgelopen jaren zijn er diverse branden in botenloodsen geweest. Daarbij bleek vaak dat de vereniging of verhuurder aansprakelijk was voor de schade omdat deze een zorgplicht heeft door de bewaarneming van de schepen. Verzekeringsmaatschappijen hebben vrijwel allemaal besloten het risico bij bewaarneming uit te sluiten van de aansprakelijkheidsverzekering”. Het moge duidelijk zijn dat in zo’n geval de gevolgen voor onze vereniging niet te overzien zijn.
Om dat zoveel als mogelijk uit te sluiten gaan we met alle leden die hun boot in de loods of op het terrein stallen een huurovereenkomst afsluiten. In deze huurovereenkomst zijn diverse bepalingen opgenomen waaraan de huurder en de verhuurder moeten voldoen. Als het gaat om de aansprakelijkheid is de verhuurder tegenover de huurder alleen aansprakelijk voor schade aan het vaartuig als die schade het gevolg is van opzet of grove schuld.

In deze Geus vind je een oproep voor een kandidaat-bestuurslid en voor iemand die zich bezig wil houden met veiligheid en milieu. Tijs Meertens moet vanwege zijn drukke werkzaamheden stoppen met het bestuurswerk.

Veiligheid en milieu zijn uitermate belangrijke onderwerpen in de vereniging. Ooit hadden we een commissie die zich daarmee bezighield. Dat vinden we niet meer nodig, maar we zoeken wel iemand die zich hiermee bezig wil houden. Als je interesse hebt of meer wil weten dan kun je me bellen of mailen of een van de andere bestuursleden benaderen.

Carla Brinkman heeft haar werkzaamheden in de communicatiecommissie beëindigd. Carla heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de verbetering van de communicatie binnen de vereniging. Daarvoor veel dank. Inmiddels zijn Esther Koch en Jan Schans de commissie komen versterken.

Tot slot wil ik de sluiting van het seizoen op 27 november in herinnering brengen. Het zal ongetwijfeld weer heel gezellig worden.

Peter Weesendorp

 

Nieuwe voorzitter, frisse wind….Hier en daar wat bijsturen?

Na zo’n 80 stukjes Van de bestuurstafel van onze inmiddels oud-voorzitter Peter Weesendorp, is het nu aan mij als nieuwe voorzitter van onze vereniging om die maandelijkse rubriek te vullen! Mijn eerste bestuursvergadering op 7 april jl. is zodanig verlopen dat ik van mijn medebestuurders mag blijven ‘als frisse wind’.

Hm… frisse wind? Bovenal een warm en droog voorjaar! Het lijkt wel Frankrijk… Zulk mooi weer hebben ‘we’ nog nooit gehad om te klussen. De boten varen er ‘wel’ bij, maar of dat weer wel zo goed is voor natuur en milieu, daar kunnen we in de wandelgangen nog eens wat bomen over opzetten. De meeste van onze boten liggen er inmiddels al weer in, klaar om te varen!

We nodigen jullie natuurlijk wel eerst van harte uit om op 27 april a.s. met goeie zin naar de feestelijke ‘Opening van het nieuwe Geuzen-seizoen’ te komen. Daarbij krijgt Peter overigens de herkansing om de vlag nou eens goed te hijsen, want niet alleen vorig jaar ging het goed mis bij hem. Peter wil natuurlijk het liefst alsnog de boeken in dat hij de vlag goed omhoog krijgt en moeiteloos laat ontvouwen. En ik mag dan afkijken en mee leren! Voorafgaand aan de opening zal er een informatieronde zijn voor mensen die lid willen worden van onze vereniging. De Turkse maaltijd annex BBQ, verzorgd door ons lid Ahmet en zijn zus, maakt het extra lekker en leuk om te komen en bij te praten met deze en gene. Al vaker beproefd en zeer goed bevonden, dus mis dit heerlijke maal vooral niet! De evenementencommissie is - mede dankzij de oproep in de Geus en op de ALV - onder leiding van Janine goed ‘op st(r)oom’, met Marion, Rudolf, Richard en Thea. We gaan het zien, op deze opening!

Nog een blik vooruit: we nodigen jullie ook van harte uit voor een extra ALV, op 30 april a.s.. Daarin staan twee belangrijke besluiten op de agenda: (1) het besluit over de herziene, soberder renovatie van de loods6(geen 130.000 euro, maar 50.000; goed voor 15-20 jaar), en (2) het besluit over hoe we deze kleinere lening bij de leden nu willen vormgeven: wat ons betreft niet voor 5 maar voor 2 jaar. Immers, ons streven als vereniging is - zoals ook in het kersverse financieel beleid vastgelegd - om elk jaar 30.000 euro te kunnen besteden aan groot onderhoud en/of te reserveren als ‘sparen voor later’. Enorm dankbaar zijn we dat zoveel leden gehoor hebben gegeven aan de oproep om financieel bij te dragen (stand per 7 april: 75.000 euro). Dat grote bedrag hebben we nu dus niet meer nodig. Daarom zullen we opnieuw de leden vragen: “Wie wil wat bijdragen?”

Laten we ook even terugblikken op de ‘oogst’ van de afgelopen maand maart, want wat is er veel gedaan:De info-avond over het financieel beleid op 12 maart jl. werd heel goed bezocht. Er kwamen mooie vragen en goeie antwoorden, zoals: “Durgerdam heeft geen clubhuis met bijbehorende voorzieningen als WC, douches, vuilnisinzamelpunt; ga hierover in gesprek met Zeilvereniging ’t Y”. En ja hoor, dat gesprek hebben we als bestuur - samen met de HC’s uit Durgerdam - al medio april, dus ‘wordt vervolgd’.

De ALV zelf, nog onder leiding van Peter, verliep buitengewoon vlot en constructief: de stukken waren helder, maar bovenal boekten we tijdwinst door het intrekken van het voorstel van de ‘verbouwing’ van de loods. Dat moest, vanwege onverwacht gewijzigde inzichten van de aannemer wiens offerte wij als bestuur al hadden goedgekeurd, in afwachting van de ALV: “niet doen, te risicovol, de kans op breken van de vloer is te groot; kan anders!”. Bij nader inzien eigenlijk wel beter zo, mede gegeven alle andere onzekerheden. Zo kopen we tijd! En die tijd gaan we ook goed gebruiken: we hebben als bestuur op de ALV al een oproep gedaan tot een strategiegroep ‘lange termijn’, inhoudelijk en financieel. Daar werd ook – net als vorig jaar bij de ad hoc-werkgroep financieel beleid - weer gretig op ingetekend. Klasse! Daarover in een volgende Geus meer. We starten met deze strategiegroep in september a.s.. Tot slot hadden we een memorabel afscheid van Peter, die niet alleen 9 jaar een hele goeie voorzitter en roerganger is geweest in behoorlijk woelige tijden, maar die daarvoor ook al721 (!) jaar diverse commissies binnen de vereniging heeft getrokken. Alle reden om Peter meteen namens het hele bestuur tot erelid te benoemen, nadat hij de voorzittershamer aan mij had overgedragen. Hij aanvaardde dat in dank. Hoe anders ging dat vlak daarvoor op de vergadering, toen Peter– toen hij nog in functie was – ook namens het hele bestuur Job nog tot erelid wilde benoemen, vanwege zijn veelomvattende, volhardende en visionaire werk als havencommissaris aan de Diemerzeedijk. Maar daar zei Job keihard “NEE” tegen! Ja, dat kan ook nog…Die Job toch! Maar ook bij Peter, omdat hij 50 jaar lid was en daarom een speldje kreeg, kwam de ‘opstandige’ boven. “Flauwekul, 50 jaar lid zijn zegt niks. Het gaat erom wat je van je lidmaatschap maakt.” En zo was zijn laatste daad - inmiddels als erelid - een hartenkreet: “Weg met die speldjes!” Zo geschiedde het dat Peter, als laatste van de club, na 30 jaar trouwe dienst aan de vereniging, toch een welverdiend speldje kreeg. Een uitstervend soort… of misschien toch niet?

Het bezwaarschrift m.b.t. de vignettenproblematiek is door Maarten namens de vereniging op 26 maart jl. ingediend en is te lezen op de site. Nee, de gemeente verdient in deze echt geen schoonheidsprijs! In ieder geval is er dankzij een kort geding van de HISWA al een eerste uitstel uitgesleept.

Gemeentelijk ‘gedoe’ rond het Landje Diem (met grote woorden als “dwangbevel tot ontruiming” en “afbreken steiger”) leidde onverwacht tot een goede samenwerking met eigenaar Waternet (met de gemeente als gemeenschappelijke vijand). Het roept wel de vraag aan onszelf op: willen we dat landje eigenlijk nog wel houden? Wie maken er gebruik van, en wat kost het eigenlijk? Dit ‘gedoe’ met mogelijke juridische procedures kost ons ook een hoop. Dat wordt dan ook voer voor een volgende ALV. Maar daarvoor gaan we als bestuur eerst nog wat zaken uitzoeken, zodat we beslagen bij jullie als leden ten ijs komen. En misschien is het tijd voor een heuse juridische werkgroep, ook i.v.m. vignet, emissieloos varen en baggeren.

Uit Durgerdam is gelukkig goed nieuws te melden: op 1 en 2 maart is er stevig geklust, onder leiding van Otto en Jan. Het ging om de laatste steigers die in het vorig voorjaar niet afgekomen waren. Ook is er een begin gemaakt met het werk aan de elektra. Dat wordt voortgezet in oktober en november. Met de liggers in Durgerdam wordt er ook twee keer per jaar een vergadering gehouden. De opkomst is ronduit goed te noemen, de sfeer trouwens ook. Daar is ook dit klusweekend goed geëvalueerd. Door mijn overstap naar de voorzittersstoel kwam de plek van havencommissaris vrij. Die werd meteen weer opgevuld door Aletta, die er nu samen met Marthy vorm aan gaat geven. In Durgerdam is overigens ook een ‘wilde’ actie opgestart vanuit enkele leden, om met elkaar ‘burgerlijk ongehoorzaam’ geen doorvaartvignet te kopen, maar wel samen een geuzenrisicopot te vullen, 12 leden hebben hier vervolgens aan meegedaan. Deze actie leverde als ‘bijvangst’ op dat Pieter zich spontaan bekendmaakte als advocaat om ingeval van problemen rond dat vignet daar stevig tegenaan te gaan. Heerlijk, zo’n Geuzen-mentaliteit! Wij als bestuur zijn hem daar zeer dankbaar voor.

Ook uit Vinkeveen zijn goede berichten te melden: de klusdag op 22 maart jl. werd heel goed bezocht. Er werd vooral hard gesnoeid aan de waterkant, want de doorvaart was behoorlijk smal geworden. Dankzij het clubhuis werd er in de pauze heerlijke erwtensoep geserveerd. Mooie sfeer ook daar! Dat roept bij mij wel de vaag op: wordt het niet tijd voor een razende reporter, die vooral ook mooie beeldverslagen maakt? Scheelt zoveel letters…Overigens hangen daar in Vinkeveen ook ineens donkere wolken, omdat gemeente De Ronde Venen, onverwacht voor ons, ‘bedacht’ heeft dat schepen langer dan 8 meter niet meer zouden moeten mogen aanleggen op de Vinkeveense plassen. 13 april gaan natuurlijk veel van onze Geuzen (en andere mensen van andere havens) inspreken op de raadsvergadering. Bestuurder Martijn met zijn Doerakje in Vinkeveen heeft daartoe al een oproep gedaan. Wordt vervolgd.

Kortom, allesbehalve een slaperige vereniging, geen tijd voor slapen of kop in het zand! Pittig hoog aan de wind zeilen en vooral ook af en toe - soms onverwacht - toch tijdig overstag. Van een enorme koerswijziging9zal en wil ik nu dan ook zeker nog niet spreken. Laten we nu eerst vooral ‘wakker’ genieten van een mooi vaarseizoen, met hopelijk ook wat verfrissende wind! Want ja, daar doen we het per slot van rekening toch allemaal voor… Recreatie, herscheppen, daarmee kunnen we tegenslagen van buitenaf met elkaar weer beter aan. Ik zeg: “Gaan”!

AnneStijkel 110 x 110

Anne Stijkel

Schrijf reactie (0 Reacties)

En dan vallen er kort na elkaar twee overlijdensberichten op de mat. Van beiden wisten we al langere tijd dat het niet goed ging met hun gezondheid, maar toch. Na zo’n bericht gaan er toch weer allerlei gedachten, herinneringen door je hoofd. Evert was sinds 33 jaar lid van onze vereniging en in die tijd hebben veel mensen hem leren kennen. Dat kon ook niet missen want Evert kwam veel op de havens aan de Diemerzeedijk en in Durgerdam. En als hij daar was liet hij zijn handjes wapperen. Hij heeft veel voor de vereniging betekend. Het ‘gashok’ is een van de kluswerken die hij ons nalaat. Voor zijn verdienste is hij in 2013 benoemd tot lid van verdienste van de vereniging. Ik zelf herinner mij Evert als iemand van wie je niet wist met welke boot hij nu weer in de haven zou komen. Kopen en verkopen van mooie traditionele zeiljachten was onderdeel van zijn beoefening van de watersport. We zullen Evert missen en wensen Elly veel sterkte.

Marijke was de schaduw van Theo op de Diemerzeedijk. Theo komt vaak om te klussen en Marijke hield dan toezicht. In de zomer waren ze vaak langer weg en maakten mooie tochten met hun motorboot. We wensen Theo veel sterkte

Peter Weesendorp

Schrijf reactie (0 Reacties)

Over ons

WSV 'De Watergeuzen' is opgericht in het jaar 1928. De vereniging beheert drie havens. De haven aan de Diemerzeedijk met het clubhuis en de winterstalling vormt het middelpunt van de vereniging. De twee andere havens zijn in Vinkeveen en in Durgerdam.

Search