Onderhoud

Picture5Mes voor het roer.

De afgelopen jaren hebben we op diverse door mij bevaren delen van het Markermeer overlast gehad van waterplanten. Als je er met een zeiljacht zoals het mijne, met saildrive en balansroer, doorheen vaart weet je vrij zeker dat er bossen waterplanten de vaart belemmeren. Eromheen varen betekent dat je de vaargeul aan moet houden en op weg naar Hoorn een stuk om moet varen. En dan nog ben je er niet zeker van dat je geen problemen krijgt. Wat te doen? Ik heb zowel voor mijn roer als aan mij saildrive een mes geplakt. Of het gaat helpen, lezen jullie in het najaar. 

Schrijf reactie (0 Reacties)

Het seizoen begint weer, maar opstarten gaat niet vanzelf, dat is bij mij ieder jaar hetzelfde liedje. Het begint met de overgang van klusseizoen naar vaarseizoen. Alle spullen, kussens, zeilen en nog veel meer dingen die 's winters thuis liggen opgeslagen, moeten weer aan boord. Maar in de loop van het klusseizoen is de boot steeds verder gevuld met gereedschappen, verfblikken, kranten om de boel af te dekken, lappen, flessen van diverse chemische aard en nog een heleboel andere dingen die ik in de donkere kajuit onder het dekzeil met te weinig verlichting echter ben kwijtgeraakt. Zodra het dekzeil er dan af is openbaart zich een walhalla aan nuttige zaken die ik toch zo nodig had, alleen ben ik nu vergeten waarvoor. Maar een ding hebben al die spullen gemeen, ze moeten worden opgeruimd om aan het vaarseizoen te kunnen beginnen.

Schrijf reactie (0 Reacties)

Koop een boot 1Een stalen scepter op een stalen schip, dat wil nog weleens roesten.

Een boot zonder werk eraan bestaat vast wel, de kosten zitten hem dan wel in de aanschaf. Bij een oude boot, zoals Leo heeft (en ikzelf trouwens ook) verschuift het kostenplaatje keurig van aanschaf naar onderhoud. Je kunt het totale uitgavenniveau ongeveer gelijk houden door dit onderhoud niet zelf te doen. Je levert het schip na het vaarseizoen af bij de werf met de woorden:

Schrijf reactie (0 Reacties)

Leven in de dieseltank figuur 1Figuur 1: Hier moest het groffilter maar komen; links is nog een stukje van het fijnfilter te zien met opschrift "BOSCH".

Eerst zal ik mij maar even voorstellen: René Duursma, penningmeester van Watersportvereniging “De Watergeuzen” en van de Dehler Club Nederland. Inderdaad, ik heb een Dehler sinds 2000, geheten “Elwing”, type 28 Top uit 1993 met dieselmotor. Inmiddels heb ik dus 18 jaar ervaring met “leven in de dieseltank”.

Schrijf reactie (0 Reacties)

Koop een boot

Wie kent niet het gezegde: “Koop een boot en werk je dood”? Na vele jaren wonen op woonboten en na vier jaar klussen aan ons sleepbootje leef ik nog altijd en ik ben van plan dat nog heel lang te blijven doen! Maar niettemin … op het gebied van klussen voel ik me nog altijd een amateur, met roest als grootste vijand. Die vijand heeft één groot voordeel in de ongelijke strijd: tijd.

Schrijf reactie (0 Reacties)

Over ons

WSV 'De Watergeuzen' is opgericht in het jaar 1928. De vereniging beheert drie havens. De haven aan de Diemerzeedijk met het clubhuis en de winterstalling vormt het middelpunt van de vereniging. De twee andere havens zijn in Vinkeveen en in Durgerdam.

Laatste Nieuws

Search