Chiel den Besten heeft een leuk stuk geschreven over de historie van de Diemerzeedijk.
Er is een link naar een pdf met veel achtergronden en ook erg leuk beeldmateriaal, zoals oude kaarten en tekeningen uit 1500!
- Esther
- Nieuws
Chiel den Besten heeft een leuk stuk geschreven over de historie van de Diemerzeedijk.
Er is een link naar een pdf met veel achtergronden en ook erg leuk beeldmateriaal, zoals oude kaarten en tekeningen uit 1500!
Door René Duursma.
Er is hard gewerkt aan de ver- en herbouw van het bruggetje over de hellingbaan net voor de loods aan de Diemerzeedijk. Op de foto zie je Ivo Hageman, Theo Schuurman en Job Bruggeman aan de slag. Job doet zijn naam eer aan.
Gezellige drukte op het terras.
Na drie jaar kon het gelukkig weer: onder het genot van een hapje en een drankje en vrolijke muziek het vaarseizoen openen. Dat zag er op zondag 24 april al veelbelovend uit. Er stond weliswaar een stevige noordoostenwind, maar de hemel was staalblauw en op het zonovergoten terras voor het clubhuis was het goed toeven. Daar zaten rond vieren al flink wat Watergeuzen van een drankje te genieten en een half uurtje later stak onze voorzitter er een korte speech af.
Het zijn plaatjes die je vooral in getijdenhavens overzees aantreft; bootjes hangend aan hun landvast, de kiel vastgezogen in de modder en een onnatuurlijke scheefgang waardoor ze er als vissen op het droge bij liggen. Maar deze foto’s gaan niet over Engelse of Franse kustplaatsen maar over het kommetje aan het eind van de Durgerdammerdijk waar nog een enkele Watergeus overwintert. Op 18 februari raasde de westerstorm Eunice over Nederland met windstoten van 145 km per uur. De waarschuwing was code (diep)rood en in Amsterdam vielen drie doden te betreuren door de zeer zware storm.
Roeien kan natuurlijk ook.
Peter noemde het al op onze virtuele nieuwjaarsreceptie: Over een aantal jaar is het niet meer toegestaan om met verbrandingsmotoren door de grachten te varen. Dat wordt best een uitdaging voor ons. Hij noemde gelijk het initiatief om gezamenlijk na te denken over de ombouw tot elektrisch varen. Heel verstandig om daarin samen op te trekken. Maar dat is niet het enige alternatief. Nu doel ik niet op varen op waterstof (dat zal dan vast ook wel mogen), want dat is helemaal een kostbare geschiedenis en het is voorlopig ook lastig te tanken. Nee ik wil een paar, althans voor de booteigenaar, goedkopere alternatieven aandragen.
Iedere boot die door Amsterdams water vaart, moet vanaf 2022 een vignet hebben. Het nieuwe doorvaartvignet is 3 kalenderjaren geldig.
Een vignet is verplicht voor alle pleziervaartuigen met een benzine-, diesel-, elektrische of hybridemotor als ze door Amsterdam varen.
Kano’s en kajaks zonder motor hoeven geen vignet te hebben. Hetzelfde geldt voor opblaasbare boten zonder harde bodem.
Er zijn 2 soorten vignetten:
In deze tijd denken we niet zo erg aan varen, al helemaal niet omdat onze aandacht volledig in beslag wordt genomen door corona en alles daar omheen. Toch is veel coronaterminologie bekende kost voor ons bootjesmensen.
Een lockdown kennen wij ook wel, alleen noemen we dat gewoon “verwaaid liggen”. Het einde van dat verwaaid liggen verwachten we op basis van het weerbericht en dat is ongeveer net zo betrouwbaar als de voorspellingen over het einde van de pandemie.
Havencommissaris Rinus van de Berg is handig met de lift en de trekker van Deutz. Hij geeft je goede adviezen, van hoe je moet polyesteren tot en met het op maat maken van de scheepstrailer.
BBQ Durgerdam - Zaterdag 18 september 16.00 uur
Mijn telefoon dingdongde al vroeg in de ochtend. BBQ in de haven Durgerdam. Natuurlijk wilden we dat niet missen. Voor ons was het nieuw, want we liggen nog niet zo heel lang met onze zeilboot de Orion in de haven van Durgerdam.
Opening Seizoen 2021
Klik hier voor de Watergeuzen video van Danny Ghosen
Van 31 augustus 2020 tot en met december 2021 voert de gemeente Amsterdam werkzaamheden uit aan de dijk
Noodverordening ivm Corona virus: Sluiting douches en toiletten Diemerzeedijk en Vinkeveen tot 28 april as.
Wat hebben fonteinkruid en zonnecellen met elkaar te maken? Dat wordt duidelijk wanneer we het laatste nummer lezen van IJsselmeerberichten, het periodiek van de IJsselmeervereniging.
Plotseling een leuk berichtje op onze Watergeuzen Facebook-pagina: twee watergeuzen (Gijs van Noort en Peter Ridderikhof, met hun gezinnen) komen elkaar tegen in de haven van Texel. Weer zo’n toevallige (neem ik maar even aan) ontmoeting op het water, zoals je die ieder jaar wel hebt. Zelf ben ik lid van de vereniging Wadvaarders en op onze jaarvergadering in januari zeggen we altijd tegen elkaar: “tot van de zomer op het Wad”.
Bij Herman kon je de hele dag terecht voor voorlichting, keuring en voordelige verkoop van brandblusmiddelen
Op zondag 12 mei is, op initiatief van havenmeester Job Bruggeman, een nieuw en bijzonder zinvol project van start gegaan. Watergeuzen konden een bijscholing krijgen op het gebied van brandveiligheid aan boord én over EHBO aan boord en op de haven, inclusief het gebruik van een AED.
Als zeiler roeiend in een wherry.
Naast zeiler ben ik ook roeier. En hoewel ik alleen recreatief roei, is dat al een stuk meer watersport dan zeilen in een comfortabel kajuitzeiljacht (om het maar niet te hebben over het daarmee varen op de motor of varen met een motorboot).
Als reactie op mijn stukje over de leeuwen aan het Amsterdam-Rijnkanaal, bij de sifon die onder het kanaal doorloopt, stuurde Wanda Koch mij een foto van een oude schoolplaat waarop het bovengrondse deel van de oude sifon (onder het vroegere Merwedekanaal, voorloper van het Amsterdam-Rijnkanaal) te zien is.
De schoolplaat (uit ongeveer 1920) is te bewonderen bij onze buren, watersportvereniging Bovendiep.
Op de voorgrond Greetsiel met rechts de jachthaven; bovenaan de sluis die met het Wad verbindt (bron: greetsiel.org)
Nachtvaart vraagt wel wat van je navigatiekunsten en nachtelijk gezichtsvermogen, daarmee vertel ik niets nieuws. Afgelopen augustus voer ik nog wat rond op het Wad. Dit jaar hadden we steeds vaarvakanties van een week of twee gehouden en ver oostelijk waren we nog niet gekomen.
De meeste Watergeuzen zullen wel op diesel varen, schat ik zo in, maar ik ben benieuwd of er al leden zijn die zijn overstapt op GTL, ofwel Gas To Liquid. GTL is een vorm van vloeibaar gemaakt aardgas. Het geeft een schonere verbranding dan diesel en brengt daardoor minder stikstofoxiden, roetdeeltjes en fijnstof in de lucht. De motor zou er rustiger door lopen en zelf ook minder vuil worden.
In een ander artikeltje in deze Geus had ik het over het bellenscherm in het Amsterdam-Rijnkanaal, ter hoogte van gemaal Zeeburg. Daarnaast is sinds enige tijd nog een bijzonder fenomeen verschenen: twee leeuwen. En aan de overkant nog eens twee, samen vier wachters. Maar wat bewaken ze?
WSV 'De Watergeuzen' is opgericht in het jaar 1928. De vereniging beheert drie havens. De haven aan de Diemerzeedijk met het clubhuis en de winterstalling vormt het middelpunt van de vereniging. De twee andere havens zijn in Vinkeveen en in Durgerdam.