Door Leo Wiegerink & Alfred Meyers
Je kunt hem niet missen, ook als je niet helemaal naar de achtersteiger loopt: de Taiwan Klipper Jannetje Commeriena van Steven Boer. Al zul je nu nog vergeefs naar de naam zoeken, het is het grootste schip van de haven. Steven heeft het volgens een mooie traditie vernoemd naar zijn moeder. Ook zijn vorige schip, een Amsterdammertje, droeg die naam. Daarmee lag hij eerst aan de overkant, bij Het Einde, en sinds 2008 bij ons. Vorig jaar is de veel ruimere Jannetje Commeriena ervoor in de plaats gekomen.
De Jannetje Commeriena in volle glorie
Achterzijde
De voorzijde en de achterzijde tonen een totaal ander schip: de voorzijde is scherp gesneden en best wel sportief, de achterzijde is lekker rommelig maar tot de verbeelding sprekend met zijn raampjes, deurtje en trappetje.
Een van de 'uitdagingen'
Onderhoud
Het schip brengt zacht gezegd nogal wat 'uitdagingen' met zich mee qua onderhoud. De romp is weliswaar van polyester, maar de opbouw is helemaal van hout met een dun laagje laminaat van polyester. Dat geeft geheid lekkage, vooral op kwetsbare plekken zoals bij de ramen. Waarschijnlijk heel herkenbaar! Aan het eind van de rondleiding die Steven me gaf werd hij er enigszins mismoedig van. Gelukkig is hij erg handig. Niet voor niets heeft hij een eigen klusbedrijf, na 10 jaar ge-werkt te hebben als financieel adviseur bij ING. Hoewel …, het is bekend dat wie klust voor zijn beroep thuis uitrust en daar niet óók nog eens gaat klussen!
De twee Ford Lehmans
Twee motoren
Het schip is uitgerust met twee motoren van het merk Ford Lehman, elk met 6 cilinders en 120 pk aan vermogen. In principe is het daardoor erg wendbaar, je kunt immers moeiteloos rondjes draaien door de ene mo-tor in zijn vooruit te zetten en de andere in zijn achteruit. Maar het ligt even anders: de besturing geschiedt door vier handels, twee gashandels en twee voor de koppeling. Voordat je de juiste handel in de juiste stand hebt gezet, ben je al door de wind opzij geblazen! Het is dan ook een hele kunst om de boot de box in te manoeuvreren. Daarom is Ste-ven bezig de vier handels te vervangen door twee geïntegreerde, zoals we die allemaal kennen.Dashboard, met twee bedieningshandels voor de rechtermotor; die van de linker zijn al verwijderd
Dashboard, met twee bedieningshandels voor de rechtermotor; die van de linker zijn al verwijderd.
Ondanks alles wat nog moet gebeuren, is Steven blij met zijn schip. Ik kon me dat erg goed indenken, want het is vanbuiten en vanbinnen een bijzonder schip. Het zal over enige tijd ook goed varen zijn wanneer de besturing is verbeterd, voor goed zicht natuurlijk vooral vanaf de fly-bridge.
Ik vond het erg leuk om eens een keertje binnen de mogen kijken na er talloze keren langs te zijn gelopen op weg naar ons eigen schip.
Jouw boot ook Boot van de Maand? Stuur dan een mailtje aan: leowiegerink@gmail.com