Boot van de maand: de 'Big Apple'

bvdm'Een boot is een hobby, twee boten is een vloot'  - door Hans Haytsma. 

Vier jaar geleden schreef ik op deze plek een 'Boot van de maand' met in de hoofdrol de Orion, een 8 meter lange Dehler Delanta 80AK. Hoewel een prettige zeiler met alles aan boord wat je zou kunnen wensen, werd deze boot wat te klein. Niet zozeer voor mij en vrienden die een dagje gingen meezeilen, maar wel voor mijn kinderen die, nu ze volwassen zijn, andere eisen stellen aan de leefruimte op een boot als je ze een weekje op vakantie wil meenemen. Dan realiseer je je dat je moet gaan uitzien naar een zeilboot met wat meer ruimte en comfort.

Dat betekent in de praktijk dat je eerst je boot moet verkopen en dat je vervolgens een geschikte boot moet zien te vinden. Twee dingen waar ik erg tegen opzag. Ik ben geen doorgewinterde scheepsmakelaar. En hoe ziet een geschikte boot eruit? Het leek mij het beste om eerst eens de markt te gaan verkennen en te kijken of er iets aangeboden werd wat voldeed aan mijn eisen, wensen en budget. Wel weer polyester en natuurlijk geen osmose. Het kwam er kort gezegd op neer dat het een mooi gelijnd en kwalitatief goed gebouwd schip moest worden met meer ruimte, voor- zien van betrouwbare voortstuwing, noodzakelijke navigatieapparatuur en een redelijke zeilgarderobe. Naarmate ik een aantal boten had bekeken werd dat lijstje steeds specifieker en er werd in mijn omgeving al wat lacherig over gedaan.

 

Wensen versus budget

Al snel merkte ik dat ik met mijn onrealistische wensenlijstje in een nautisch segment was beland dat fors buiten mijn budget viel. Ik had een prijs in mijn hoofd voor de verkoop van de Orion en ik had in gedachte dat als ik dat bedrag zou verdubbelen ik een heel eind zou komen. Zo reisde ik met een bevriende Watergeus af naar Noord-Brabant om een Dehler Duetta 94 te bekijken die op papier aan alle eisen zou moeten voldoen. Dat was een gezellige maar vergeefse tocht, want die boot was vreselijk verwaarloosd, iets wat op de foto’s niet te zien was. Niets werkte en volgens de eigenaar was alles met een likje verf en een schroevendraaier op te lossen. Naarmate het gesprek vorderde zakte de prijs en ook mijn kooplust. Ook kregen we het vermoeden dat het onderwaterschip aangetast was. Ik was niet op zoek naar een boot met onaangename verrassingen.

 

Marktplaats

Inmiddels had ik de Orion op de Marktplaats gezet en daar werd al direct flink tegen elkaar opgeboden. Geënthousiasmeerd door die belangstelling scande ik diezelfde Marktplaats af naar zeilboten en er viel mij een aanbieding op voor een Sigma 33ood uit 1988 van 9,90 bij 3,20 meter, een prachtig gelijnd Engels wedstrijdjacht, maar ook tegelijkertijd een comfortabele cruiser, geheel compleet. De eerste die 5.000 euro (!) bood kon haar overnemen, stond erbij. Ongeveer de prijs die ik in gedachte had voor de Orion. Dat kon niet waar zijn, maar er stonden foto’s bij die ik ook bij zeiljachten in het hogere segment tegen was gekomen. Kortom helemaal in lijn met mijn onrealistische wensenlijstje. De advertentie intrigeerde mij en ik besloot een bod te doen. Ik was daarmee in ieder geval de eerste die 5.000 euro bood. Natuurlijk is zo’n bod niet bindend, ik kon er altijd van afzien. Maar ik wilde weleens zien of wat ik op die foto’s zag niet gephotoshopt was.

 

Sigma 33 ood

Een week later reed ik naar de Marina in IJmuiden en maakte ik kennis met Wouter, de eigenaar van de Big Apple. Wouter had maar één droom, een keer solo met een zeilschip naar New York en terug. Die droom heeft hij in 2022 in vervulling laten gaan. Hij kocht een Sigma 33ood, een in Plymouth Engeland gebouwd wedstrijdjacht en voorzag het schip van de nieuwste snufjes om een veilige oversteek te garanderen. Hij doopte haar Big Apple en als solozeiler volbracht hij die lange tocht over de Atlantische Oceaan naar New York.

 NY 2022

De Big Apple in New York.

 

reis

De heen- en terugreis van de Big Apple.

Wouter schrijft op een blog:

“Ik ben op 11 mei vanuit IJmuiden vertrokken met mijn Sigma 33ood “Big Apple” en, via Horta op de Azoren, op 25 juni in New York aangekomen. Zoals verwacht heb ik bijna 50% van het traject aan de wind moeten varen en bovendien moest ik vanuit Horta nog flink verder naar het zuiden uitwijken om wind boven kracht 7 te ontlopen. De terugreis vanuit New London naar IJmuiden verliep aanzienlijk soepeler en sneller (binnen 4 weken). Al met al een zeer geslaagde onderneming en een fantastische ervaring”.

 atlantic

De Big Apple op de Atlantische Oceaan.

 

Dit is em!

Na een grondige inspectie (ja, ja, Boris, ook de kielbouten) kon ik niet anders zeggen: dit is de boot uit mijn onrealistische wensenlijstje! Voor haar vertrek naar NY was ze ook nog in de antifouling gezet en er waren duidelijke foto’s van een perfect onderwaterschip. Verder een goedlopende 18 pk Volvo Penta 2002 diesel, meer dan volledige zeilgarderobe inclusief gennaker, Raymarine navigatie met autopilot, AIS, reddingsvlot (je kunt niet zonder) en een rubberboot. Aan alles was gedacht. Na een uurtje rondleiding was ik overtuigd. Ik neem hem! Als hij met de Sigma naar New York kon dan zou ik het ook wel redden naar Sneek.

kt kajuit

Maar ik vroeg mij ondertussen wel af waarom hij haar voor zo’n zacht prijsje van de hand deed. Het bleek dat hij de boot al eerder aangeboden had op botentekoop.nl Daar kwamen tot in de puntjes geklede watersporters op af die een perfecte boot zochten. Het gesprek ging dan over de vloer die in de was gezet had moeten worden, het fornuis dat niet schoon was, de sprayhood die verschoten was, etc.. Dingen die je in een weekend opgelost hebt.

Nu zijn droom vervuld was had hij al afscheid genomen van de zeilerij en hij had geen zin meer in afspraken met belangstellenden die de Big Apple zaten af te kraken om de prijs te laten zakken. Om die reden besloot hij de Sigma voor een kwart van de gangbare prijs op Marktplaats te zetten. Er was inmiddels flink overboden, maar hij hield zich fair aan zijn afspraak en een week later voer ik als trotse nieuwe eigenaar de Big Apple samen met mijn broer van IJmuiden naar Durgerdam. Mooie tocht en prachtig weer.

nzkanaal;

Wachten voor de sluis naar het Noordzeekanaal.

 

Twee boten is een vloot

In Durgerdam lag mijn Orion echter nog steeds kouwelijk in de verkoop. De vloot van ondergetekende overheerste nu het havenbeeld in Durgerdam. Het hoogste bod op Marktplaats van Marcel uit Zeeland (exact de prijs die ik betaald had voor de Big Apple) accepteerde ik en we maakten afspraken voor de overdracht.

Marcel zou een week later samen met mij de Orion naar Monnickendam varen en daar zou de boot uit het water getakeld worden en op een trailer naar Zeeland vervoerd worden. Met gestreken mast uiteraard want dat zou anders lastig worden op de snelweg :-) Het weekend daarop voeren we goedgemutst de haven van Durgerdam uit, maar ter hoogte van het Vuurtoreneiland stopte de motor. Dat had ik weleens eerder meegemaakt en was meestal snel te verhelpen. Maar nu kreeg ik de motor niet meer aan de praat. Zeilend terug naar de haven was geen optie, dus heb ik de KNRM moeten bellen, die ons een halfuurtje later naar de haven terug heeft gesleept. Wat een geweldige service! Marcel was teleurgesteld en had geen vertrouwen meer in de motor, wat ik mij kon voorstellen. Hij cancelde zijn afspraken in Monnickendam en dezelfde avond heb ik het aankoopbedrag teruggestort op zijn rekening.

Ik heb de motor laten repareren door iemand die er verstand van heeft. Het bleek te gaan om het dieselfilterhuis dat gebarsten was door waarschijnlijk trillen en ouderdom. Er is een nieuw dieselfilter en een rubber knijpballetje geïnstalleerd om de dieseltoevoer weer gangbaar te maken. Nadat de motor weer in orde was heb ik de Orion op boatauction.com gezet. Daar is hij verkocht voor iets minder dan ik had gehoopt aan een Poolse Dehler-liefhebber die er heel blij mee is. We hebben samen de boot in dichte mist maar zonder motorproblemen naar een jachthaven in Schellingwoude gevaren en in de zomer wil hij de boot naar Polen zeilen.

Mijn kinderen zijn blij met mijn aankoop van de Big Apple (naam wordt Avalon) en zien met mij uit naar het nieuwe vaarseizoen.

Met nautische groet, Hans


 

Jouw boot ook Boot van de Maand?
Stuur dan een mailtje aan Alfred Meyers ama4architecture@yahoo.com en/of Leo Wiegerink leowiegerink@gmail.com

Over ons

WSV 'De Watergeuzen' is opgericht in het jaar 1928. De vereniging beheert drie havens. De haven aan de Diemerzeedijk met het clubhuis en de winterstalling vormt het middelpunt van de vereniging. De twee andere havens zijn in Vinkeveen en in Durgerdam.

Search