AT5 Nieuws - Hoog water in Durgerdam

Durgerdammers maken zich geen zorgen over water ondanks zandzakken

Kijk hier het fragment op You Tube - Kijktijd 2:08 min

haven
Veel Durgerdammers maken zich nog niet heel druk over het waterpeil. Gisteravond werden er als voorzorgsmaatregel zandzakken geplaatst, maar de bewoners van de Durgerdammerdijk zeggen dat het water nog een heel stuk moet stijgen voor de situatie echt problematisch wordt.

Op de Durgerdammerdijk zijn zandzakken geplaatst om te voorkomen dat het water over de dijk heen kan stromen.

Volgens het Hoogheemraadschap gaat het om een voorzorgsmaatregel: voor het geval het waterpeil nog verder stijgt. Waar andere delen van Noord-Holland al ruim een week last hebben van het hoge waterpeil in het Markermeer en IJsselmeer, worden er in Amsterdam vanaf vandaag maatregelen genomen. Eerder op de dag werd duidelijk dat de Oranjesluizen gesloten zijn; op de Durgerdammerdijk in Noord worden er nu dus zandzakken neergelegd. De dijk grenst aan de IJdoornpolder: een normaal gesproken groene vlakte die nu bijna volledig ondergelopen is.

"Voor sommige mensen zal het best spannend zijn, maar ik heb daar geen last van", zegt een bewoner. "Want ik woon bovenop de dijk en niet beneden de dijk."

Normaal is het gebied buiten de dijk een veenweidegebied, dat volgens een bewoner jaarlijks hoort te overstromen. Toch is het al heel lang geleden dat het water in de polder er zo hoog stond. Een 75-jarige bewoner denkt dat het een jaar of 50 geleden voor het laatst gebeurde.

"Het is nog even volhouden", vindt hij. "De wind kan naar het noordoosten draaien. Dan perst het water wat meer hierheen. Maar we hebben nog wel enige ruimte dat het water hoger kan."

Vuurtoreneiland
Een ander, die met de boot naar het Vuurtoreneiland gaat, vindt het wel heftig, maar vooral vanwege de situatie daar. "Het water staat daar ook hoog. De stroom is uitgevallen. In de polder is het meterhuisje onder water gelopen. Ik weet niet wat ik aantref, maar we hebben van alles meegenomen. Zandzakken, gereedschap, een aggregaat komt er zo naartoe. En dan gaan we in ieder geval er voor zorgen dat er weer stroom komt."

Het Hoogheemraadschap, dat de zandzakken liet plaatsen, liet gisteren ook weten niet te verwachten dat de huizen zullen vollopen. Wel zal het waterpeil de komende dagen waarschijnlijk verder stijgen.