Project loods Diemerzeedijk tot zover geslaagd!

Afdrukken

Project loods Diemerzeedijk tot zover geslaagd!

Op de ALV van 30 april werd het gewijzigde plan voor de loods goedgekeurd door de leden. De volgende dag belde ik direct de aannemer om te melden dat we een go hadden. Ik had me terdege voorbereid op het gesprek om toch vooral gedaan te krijgen dat het werk voor de winterstalling gereed zou zijn. Maar het gesprek liep anders dan ik verwacht had; de druk kwam van de aannemer. Die wilde zo snel mogelijk beginnen. Ik kreeg nog een maand respijt, maar de werkzaamheden zouden 2 juni beginnen.

Dat betekende een maand om de loods leeg te krijgen. Er stonden boten voor knippen en scheren; bovendien zouden er nog boten de loods in gaan. En dan waren er nog de twee boten die al enige jaren in de loods “wonen”. Alles moest voor 2 juni afgehandeld zijn en naar buiten gezet.
Vorig jaar is de zijloods dijkzijde opgeruimd en opnieuw ingericht dus we wisten dat er van alles tevoorschijn zou komen bij het leegruimen. Ondanks twee aankondigingen in de Geus dat het ging gebeuren hebben we maar weinig leden gezien die spullen kwamen weghalen.
De snel geleverde 10 kuub afvalcontainer leek aanvankelijk veel te groot. Maar dan, als alle boten uit de loods zijn en de bokken en aanverwante artikelen buiten staan: de teringzooi die overblijft….  Dan blijkt de grootste afvalcontainer toch nog te klein. Alles wat er nog stond is zonder pardon de container in gegaan.
Het afhandelen van de knippen en scheren boten verliep daarentegen onverwacht soepel. Alleen bij één van de “bewoners” was lichte dwang nodig om zijn boot te verplaatsen.

Dank aan de leden die geholpen hebben, zondag 1 juni was de loods leeg en zelfs redelijk schoongemaakt.

2 juni startten de mannen van deCoogh. Alsof Mozes in de buurt was: het waterpeil zakte zo`n 15 cm wat ongekend is de laatste jaren! En dat bleef daarna zo. In het hellinggat werd een soort waterkering aangelegd hoewel dit vanwege de lage waterstand een beetje overbodig was geworden. Daarna was de loods zelf aan de beurt. Stap één was het schoonspuiten van de vloer. Ik dacht dat we op de DZD een top hogedrukreiniger hadden maar dit was toch een andere klasse. Hierna werd de vloer in de primer gezet. En vervolgens de bekisting aangebracht. Klinkt allemaal simpel, maar het was een boel werk. Op de 17e kwam het beton. En uitgerekend die dag, voor het eerst in juni, stond de loods blank! De mannen zagen nu met eigen ogen waarom we dit werk nodig hadden. Maar net voor de betonwagen kwam trok het water weer terug en konden we de loods droog pompen.

Eerst kwam de betonpompwagen. Slangen werden uitgelegd zodat begonnen kon worden met het opspuiten bij het hellinggat, de pompwagen stond bij de achterdeur. Daarna kwam de betonmolen. Ik hield mijn hart vast toen hij naar beneden kwam en vrolijk even doorreed tot de waterkant om de wagen voor de loods te manoeuvreren. Ik vroeg de chauffeur hoeveel zijn volgeladen wagen woog. Dat bleek maar liefst 48 ton te zijn. Ons terrein buiten kan dus meer hebben dan ik had gedacht want afrit en betonplaat gaven geen krimp. Hierna volgde nog een lading beton en tot slot moest er nog een kuub extra gebracht worden om de zaak af te maken. De dagen erna werden de bekisting verwijderd en de zijklanten netjes afgewerkt. Op 24 juni, aan het einde van de dag, was de klus geklaard. De komende weken moet de vloer nog uitharden. Dan hopen we te beginnen met het opknappen van de zijwand zoals we dat ook aan de andere kant hebben gedaan.

Dank aan de leden die dit met de lening mogelijk hebben gemaakt!
En dank aan iedereen die aan de werkzaamheden heeft meegewerkt!
En nu duimen dat dit ons 15 jaar wat droger houdt…

Job Bruggeman,
havencommissaris Diemerzeedijk